Dunkel & Drakar

Stanken av svavel och träck låg tät i de trånga gångarna i Det Underjordiska Palatset. Geir drog sakta sitt svärd och rättade till sin sköld.

- Draken måste vara nära nu, gå tyst!

Eylen Magiker nickade och förberedde sig att utföra en skyddsformel. Om hon gick runt ett hörn och den stora röda draken låg där, så skulle hon i alla fall vara beredd.

Vad är detta?

Dunkel & Drakar är ett rollspel. Varje spelare skapar en eller flera figurer, äventyrare som drar runt i en medeltidsaktig sagovärld, på jakt efter ära, guld, magiska föremål och nya äventyr.

Världen styrs och kontrolleras av en spelledare. Spelledaren ritar kartor över länderna, över städerna och vildmarken, och över den kusliga underjorden. Världen befolkas av sagofolk, av goda människor och mindre goda, av troll, av drakar och av onda trollkarlar.

Spelet går till så att spelledaren beskriver hur världen ter sig för spelarnas figurer, spelarna i sin tur berättar vad deras figurer gör, och spelledaren beskriver vad som då händer. Som en sorts teater, fast det finns ingen färdig pjäs. Spelarna och spelledaren skapar pjäsen tillsammans när man spelar.

Dunkel & Drakar är ett enkelt spelsystem, baserat på dokumentet d20 SRD 3.5 (utgivet av Wizards of the Coast och licensierat under Open Gaming License version 1.0a).

Regelsystemet är inte svårt. Spelare i skolåldern och uppåt kan spela. Man kan alltid tillföra så mycket komplexitet som man önskar, utöver basreglerna. Ett rollspel kan vara allt från en enkel envig mellan en spelarfigur och en ondskans hantlangare, till en intrigfylld maktkamp mellan olika fraktioner vid hovet. Spelarnas gemensamma fantasi sätter gränsen.

Dunkel & Drakar är 100% Open Game Content. Kopiera, redigera, ändra och sprid, i enlighet med licensen.

För att avnjuta logotypen rätt krävs det fria typsnittet Quentin Caps av Dieter Steffmann.

Innehåll

Här växer spelet fram, i form av ett systemreferensdokument. Dokumentet består av ett antal HTML-sidor: