Figurerna behöver utrustning för att överleva. En nyskapad första gradens figur får 3t6 x 10 guldpengar att köpa utrustning för. Håll ordning på hur mycket utrustningen väger, eftersom det påverkar hur snabbt din figur kan röra sig.
I spelvärlden är grundmyntet guldpengen. En guldpeng motsvarar en dagslön för en grovarbetare.
Det finns även andra slags mynt. Växlingskursen är:
Att bära pansar förbättrar figurens pansarklass. Ju högre pansarklass, desto svårare är figuren att skada.
Välj pansar efter vad figuren har råd med, och efter vad figurens klass är tränad på att använda. Räkna sedan ut pansarklassen genom att se vilken sorts pansar figuren bär, öka med +1 om figuren bär (och kan hantera) en sköld, och justera sedan med figurens händighetsjustering.
Kom ihåg att du inte får räkna med skölden när anfallen kommer bakifrån.
Pansar | Pris | Vikt | Pansarklass |
---|---|---|---|
Inget pansar | - | - | 10 |
Läderpansar | 20 gp | 12 | |
Nitläder | 30 gp | 13 | |
Fjällpansar | 45 gp | 14 | |
Ringbrynja | 75 gp | 15 | |
Bandpansar | 90 gp | 16 | |
Plåtrustning | 400 gp | 17 | |
Sköld | 10 gp | +1 |
Välj vapen bland de som din klass får lov att hantera. Försök att välja både ett närstridsvapen och ett avståndsvapen. Tänk på att ett tvåhandsvapen hindrar dig från att samtidigt använda en sköld.
<Skada - Detta är den tärningskombination du ska slå när du träffar en annan varelse med ditt vapen. För alla närstridsvapen, för alla kastade vapen, och för alla slungade stenar och kulor, ska du justera skadan med din styrkejustering.
Vapen | Pris | Storlek |
---|---|---|
Alla avståndsvapen (projektilvapen och kastvapen) har avståndssteg.
Är avståndet till målet lika med eller mindre än det avstånd som visas under avståndssteget "Kort", så får man +1 på anfallsslaget.
Är avståndet till målet inte "Kort", men däremot lika med eller mindre än det avstånd som visas under avståndssteget "Medel", så händer ingenting med anfallsslaget.
Är avståndet till målet inte "Kort" och inte "Medel", men däremot lika med eller mindre än det avstånd som visas under avståndssteget "Långt", så får man -2 på anfallsslaget.
Är avståndet till målet längre än vad som visas under avståndssteget "Långt", så kan vapnet inte träffa målet.
Vapen | Kort (+1) | Medel (+0) | Långt (+2) |
---|---|---|---|